tirsdag 16. august 2011

Mitt lille land....

Bloggeren Åpent Hus har en utfordring gående inspirert av Are Kalvøs motsvar til B. Breiviks manifest. Hun oppfordrer oss til å lage et innlegg og dele våre tanker om hva som er godt med landet vi bor i. Jeg velger å publisere et gammelt innlegg fra januar 2010 som jeg kalte "mitt lille land" . I tillegg til at vi har en vakker natur og fantastiske årstider her i landet, er jeg glad for at vi kan stå sammen som en nasjon når en slik uvirkeling hendelse rammer oss. Jeg er glad for at vi har ytringsfrihet. Vi kan si og mene det vi vil, uten strafferettsforfølgelse. Jeg er glad for at vi har et skole og helsesystem som virker. Og ikke minst at jeg er heldig som får bo i dette landet.

Mitt lille land.
(tidligere blogginnlegg)

For mange starter nå lengselen etter varme å lyse dager...Det er mange flotte bilder rundt omkring i blogglandia med drømmer om et varmere sted i sydlige strøk. Jeg er intet unntak.....Men mest av alt er jeg fasinert og fryder meg over årstidene i vårt lille land...

Vinteren kan være lang, men her i vår familie (les, mor, eldste og yngstemann) er utrolig glad i å reise på fjellet, og får ikke stå nok på ski. Vi er nok av den late sorten så det går kun i nedover bakker....Ingenting er så flott som en klar og fin vinterdag.




Så kommer våren, med påskefeiring og tid for å rydde bort visne blomster fra i fjor. Kjenne at varmen og lyset så smått begynner å komme.... 

Gresset blir grønt og det blomster i klare flotte farger....



Sommeren er ankommet og vi nyter varme og lange dager ved sjøen.


Og sene kvelder med hvitvin i glasset for å nyte solnedgang (og litt mygg)

Og kansje en ørret på fiskestangen, ved vannet hjemme hos mormor og morfar.


Til slutt kommer Høsten med skarp duft.... rød, gul og orange farger.

Da høster vi epler, pærer og plommer i morfars havnehage





Jeg fryder meg over å bo i mitt lille land.....

Hilsen Lilli

4 kommentarer:

  1. FOr noen herlige bidler Lilli.:-) Man får jo enda mer lengsel etter sommeren når man ser bildene dine.:-) Men nå har vi ropt i kor hvit jul..og det fikk vi.:-) Det gjelder å nyte dagen her og nå...:-) Kos deg, med viteren, klem Gry

    SvarSlett
  2. Hei Lilli..
    Jeg er såååå enig, bortsett fra at jeg liker bortoverski..:) Og nå er det jo ikke bare vinter,men en utrolig vakker vinter. La oss nyte det..!!

    Ha en fin vinterdag :-) Hilsen Mariann.

    SvarSlett
  3. Flotte bilder! Jeg er også glad for at vi lever i et land som har fire klare årstider. Vinteren er også vakker, og jeg synes at det er deilige dager vi har nå med tørr, hvit sne og masse sol.

    Ha en deilig kveld!

    Klem fra
    Anette Willemine

    SvarSlett
  4. Helt enig i hvert et ord du har skrevet!
    Akkurat nå fryder jeg meg over de siste sommerblomstene og varme dager som avløses av kalde, klare kvelder! Vi har vunnet førstepremien i livets lodd, tror jeg!
    Klem
    Lise

    SvarSlett